torsdag den 27. marts 2014

17 Life Hacks - Testet

Jeg har testet nogle simple "Life hacks". Det er jo blevet et ret populært fænomen "Life hacks, der vil gøre dit liv nemmere" siger de... Egentlig er mange af disse, nok nærmere husholdningstricks, kan man sige, mere eller mindre brugbare. Idéerne er gode nok, og da også meget sjove, men er de bedre end det?

Life hack, maling, pensel, lim



Elastik omkring malerbøtten, så man ikke behøver, tørre sin pensel af på kanten : Det virker. Men størrelsen på hullet, i bøtten bliver jo halveret, så man skal ramme mere præcist, når man skal have maling op. Bortset fra det, er det en god idé.





fedtfarve, life hack, ild, stearinlys
"Et oliekridt kan brænde op til en halv time" - Oliekridt kan brænde. Mit holdt dog kun i knap et kvarter, men det var heller ikke så stort.
Jeg synes, det her er ret cool.
Det skal lige siges, at der skal være papir på oliekridtet, ellers virker det ikke.
Og jeg ved ikke, om det er en god idé, at brænde dem af indenfor...
Life hacks, smartphone, kasettebånd, cover,
"Cover" til et kassettebånd som smartphone holder :
Virker glimrende. Og hvis man synes, det er kedeligt, kan man jo altid dekorere det.











Spækbræt, bordplads, lifehack,
Læg et spækbræt ned i, eller over, en køkkenskuffe, hvis du mangler bordplads : Det her er i alt sin enkelhed, en rigtig god idé.

Life hack, mønter,

Brug to mønter, til at åbne genstridig emballage med : Det virker godt.
Hvis man ikke har en saks indenfor rækkevidde.











lifehack, stropper, strøget
At bruge et glattejern som strygejern til kraven på en skjorte? Jeg har ikke prøvet med en krave, men det virker glimrende til silkebånd og andre små stof sager, så det er en ting jeg faktisk bruger ind imellem. Det er altså bare hurtigere, end at slæbe strygebrættet frem, hvis man bare skal stryge en lille ting. Har man ikke et glattejern kan det jo, til gengæld, være godt det samme. 

life hack, vandekande, vandfordeler,
Lav en blød plastikflaske om til en vandkande med  brusehoved, ved at prikke små huller i låget med en nål :
Det kan godt lade sig gøre, men jeg ved ikke om det er en brugbar idé..

Påskeæg, life hack, frugtfarve, striber, rødt, lyserøde,
Farv påskeæg ved at stille æg i glas med frugtfarve i bunden, tilsæt lidt efter lidt en smule mere vand, hele tiden med en pause imellem, så farven får lov at trække godt ind. : Det virker, og man kan få nogle rigtig flotte stribede æg ud af det, jeg var bare lidt for utålmodigt i dette tilfælde.
Og nej, æggene bliver ikke farvet indvendigt. :)







Holder til gavepapir, life hack

Hold rullerne med gavepapir på plads, ved hjælp af tomme toiletruller :
En elastik havde virket bedre, mine gavepapirs-ruller var for tynde og toiletrullerne var for løse.

farvede citroner, blå frugtfarve, forsøg,
Få flotte farvede citroner, ved at sprøjte frugtfarve ind i dem med en kanyle : Måske skal der mere farve til. Jeg prøver igen..

Opdatering: Andet forsøg, med meget, rød farve, fik jeg heller ikke til at virke rigtigt.
Måske virker det, hvis man gør det, mens citronen sidder på træet og gror?
Kage i en kop, mikroovn
"Chokolade kage i en kop på 5 minutter" 5 minutter er måske lige knebent, men bortset fra det, kan det godt lade sig gøre. Se min version af opskriften her.

Bærbar afkøling
Køl din bærbare computer af ved hjælp af en æggebakke : Selve udførelsen af denne idé, er i sig selv, slet ikke indviklet. Om det har en gavnlig effekt, er derimod sværere at vurdere. Min computer er varm uanset hvad. Men jeg kan godt se idéen i, at der burde være god plads til udluftning, i sådan en æggebakke.


Marius siger "Hej"...

Selleri, plantetips, gro grønsager i dit køkken.
plastik flaske, æg, æggeblomme, æggehvide
Gro ny blegselleri af bunden af den gamle? ... Jeg har ikke gjort præcis som de foreslår i linket, men min selleri står med bunden i vand og indtil videre, er den stadig levende og gror.. Jeg tror altså det virker.
Og jeg er i øvrigt i gang med forsøg med forårsløg også. :)












At dele æggeblommen fra æggehviden med en plastikflaske : Det virker! Og jeg er overrasket over hvor nemt det er. Det her er en fantastisk sjov idé! Hvis man ikke kan finde ud af, at dele æg normalt, kan det godt være, at det faktisk ville være til hjælp.


plastik flaske, life hacks
Toppen af en plastikflaske som poselukker? Det kan godt lade sig gøre. Første pose jeg prøvede med, var godt nok for kraftig. Jeg lavede en vandtest på forsøg nummer to og som man kan se på billedet, slipper der altså lidt luft ud, så den er ikke 100% tæt. I øvrigt er det besværligt nok, til at jeg tror, det godt kan betale sig, at købe nogle rigtige poselukkere.


stearinlys, lifehacks, test, spaghetti
Kan man tænde stearinlys med rå spaghetti? Det kan man godt, ja. Det er ikke fordi spaghetti brænder meget godvilligt, lige med det første, når flammen tilgengæld får fat, kan det godt pludselig gå rimelig stærkt. En fordel er, at det brændte ikke så let knækker af, tilgengæld lugter det ikke særlig godt. Så det er nok ikke noget, jeg vil benytte mig af, i stor udstækning.Men konklusionen er altså, at det godt kan lade sig gøre.


fjern flyverust fra bestik med sølvpapir i opvaskemaskine, life hacks, husholdningstipFlyverust på bestik og i opvaskeren? Fjernet ved hjælp af af en bold af sølvpapir i bestikbakken : Der er måske lidt forskel at se, men jeg synes ikke virkede så godt, som jeg var blevet "lovet". Så måske har jeg gjort noget forkert, eller også er det ikke flyverust, der er på vores knive


Er mit liv så blevet nemmere nu? Mjah.. Ikke mærkbart. Tilgengæld har det da været sjovt, så længe det varede. Denne liste vil nok blive opdateret, hvis jeg finder flere ting at forsøge. I så fald vil man kunne se det på tallet i overskriften. :)


- Lærke / Æ

Ingen kommentarer:

Send en kommentar